Uitzicht zonsondergang 12 Apostles

Roadtrip tip: Great Ocean Road in één week!

Iedereen heeft het wel op zijn/haar bucketlist staan.. een roadtrip maken! Zo staat Route 66 in Amerika vaak bovenaan, maar je kunt op veel meer plekken mooie roadtrips maken. De roadtrip die mij het meest is bijgebleven is de Great Ocean Road 5 jaar geleden. Toen ik een half jaar in Sydney was voor mijn stage kwam mijn moeder mij voor 3 weken opzoeken.. gezellig!!!! De Great Ocean Road stond toen al een tijdje op mijn lijstje en het leek mij een topidee om dit met mijn moeder te doen 🙂

Australië is groot.. heeeeeel groot. De Great Ocean Road is dan ook één van de velen maar ook bekendste roadtrips die je kan doen in het Zuid-Oosten van Australië. In deze blog neem ik je mee tijdens mijn roadtrip avontuur en vertel ik hoe ik dit in één week heb weten te proppen! Het is natuurlijk leuker als je langer te tijd hebt, maar de GOR in één week kan echt.

Dag 1: Autootje huren en gaan!

Eindelijkkk was mijn moedertje er! Ik kon niet wachten om haar alles van Sydney te laten zien, we zijn dan ook een week lang alleen maar op pad geweest door de stad. Na een paar dagen hebben we een superfijn autootje gehuurd bij Hertz waar we al vrij snel mee op pad gingen. Aangezien ik toen pas net een half jaar mijn rijbewijs had, alweer een paar maanden niet had gereden en ze namelijk LINKS rijden in Australië (voor degenen die mij niet zo goed kennen, ik haal soms links en rechts door elkaar 😉 ), leek het mij verstandig dat mijn moeder reed, hihi. Na het uitchecken en ophalen van de auto gingen we richting Melbourne.. en zoals je misschien al weet.. de afstanden die je in Nederland aflegt zijn niet te vergelijken met die in Australië. Oja en houd je tank in de gaten. Wij moesten namelijk op een gegeven moment tanken, maar een tankstation tegenkomen.. ho maar! Daarnaast moet je ook de weg goed in de gaten houden. Soms ligt er namelijk (helaas) hier en daar wat aangereden wild langs en op de weg en dat is voor een vrachtwagen misschien geen probleem.. maar een kangoeroe van 25 kilo is niet goed voor een huurautootje. Maar goed, dat terzijde… het roadtrip gevoel was er meteen. De uitgestrekte wegen, de leegte, de rust, goed weer en een lekker muziekje op. Dat houd je wel een paar uurtjes vol.. een paar ja. De weg van Sydney naar Melbourne is namelijk 9 uur rijden. Wij hebben toen een tussenstop gedaan in Albury, een klein plaatsje waar veel mensen nog overnachten, voordat ze doorgaan naar Melbourne. Je kan natuurlijk in één keer doorrijden naar Melbourne, maar wij wilden vroeg in Melbourne aankomen en ook deze stad nog een beetje leren kennen 🙂

Slider

Dag 2: Start vanaf Melbourne

Je bent een Melbourne fan of je bent een Sydney type. Ik ben een echte Sydney lover, maar ik moet toegeven dat Melbourne ook een toffe, moderne urban stad is. Je hebt hier alles en het CBD is onwijs groot. Aan restaurants en hotspots krijg je echt geen genoeg. Je kan lekker vertoeven in een park of langs het water. Tijdens ons verblijf waren de paardenraces, dus het was lekker druk! We hebben hier lekker gewinkeld en geshopt. Het OV is toch wel anders dan Sydney. Er rijden hier trams waar je een apart kaartje voor moet kopen (werkt een beetje zoals een OV chipkaart). En ze gebruiken hier ook echt een andere OV website dan in Sydney.. hmmm. We hebben een topdag gehad in Melbourne, je moet het toch echt gezien hebben.

Vanaf Melbourne begint pas echt de GOR (Great Ocean Road) en we hebben in één dag al heel veel verschillende plaatsjes bezocht. Vanuit Melbourne reden we naar Torquay, een rustig plaatsje maar wel heel gezellig. Hier zijn we meteen naar een look out point gegaan die uitkijkt over de stad. Vanaf Torquay kom je de ‘ingang’ van de GOR tegen, YES! Langs de kust hebben we verschillende stops gemaakt bij allemaal strandjes. Je bent toch met de auto en af en toe de benen strekken is ook best fijn! Daarna zijn we doorgereden naar Lorne waar we de Sheoak Falls hebben bezocht, zeker een aanrader! 🙂 In Lorne hebben we wat gegeten, bezochten we een pier met allemaal vissers en zijn we nog naar de Wye River geweest waar je een super lekker strandje kan bezoeken. Aan het eind van deze drukke dag zijn we doorgereden naar Apollo Bay. Dit stadje heeft verschillende motels waar je makkelijk een avondje kan overnachten. En het is er ook nog supergezellig zo aan het water.

Slider

Dag 3: Zonsondergang bij de Twelve Apostles

Om 9.00 uur vertrokken we weer uit Apollo Bay en zijn we als eerst naar Marriners Lookout Point geweest voor een mooi uitzicht over Apollo Bay. Daarna meteen vertrokken richting onze eerste stop: Shelly Beach! De weg er naartoe was best avontuurlijk door het de natuur, maar het was het helemaal waard -> Een supermooi strandje waar je lekker even een duik kan nemen. Na deze relaxte stop zijn we doorgereden naar Cape Otway. Dit mag je eigenlijk niet missen, na al die mooie strandjes is hier een Lighthouse te vinden die je echt even moet bezoeken. Een beetje geschiedenis met een mooi uitzicht vanuit de vuurtoren waarna je lekker een theetje op de veranda kan drinken. 😉 En op de weg er naar toe moet je echt even omhoog kijken, wij zagen namelijk heel veel koala’s in de bomen en er liep er zelfs nog eentje de weg over.. uniek! Nog even old skool tanken in Lavers Hill en daarna zijn we door gereden naar Wreck Beach via de Moonlight Head Road. De weg er naartoe is behoorlijk lastig met veel grind en als je er eenmaal bent moet je een behoorlijk steile trap naar beneden lopen (en ook weer omhoog!). Heel bijzonder was het niet, voor de mensen met hoogtevrees is het af te raden. Hierna zijn we pas echt naar de echte grotere look out points gegaan: Gibson Steps en de Twelve Apostles. Bij de Gibson Steps zijn we nog even het strand op gegaan, maar bij de Twelve Apostles was het weer wat slechter. We besloten om eerst een accommodatie te zoeken in Port Campbell en met zonsondergang terug te gaan naar de Twelve Apostles.. We hebben heerlijk gegeten en aangezien we nog redelijk vroeg waren voor de zonsondergang zijn we eerst nog even naar Loch Ard gegaan: Super gaaf!! Dit mag je ook niet missen.

We waren helemaal op tijd bij de Twelve Apostles.. dit was echt geweldig! Het was één van de mooiste zonsondergangen die ik ooit heb gezien. Dat dachten meerdere mensen natuurlijk, maar het is het helemaal waard: WAUW! Neem je fototoestel mee!

Slider

Dag 4 & 5: Een onverwachte verrassing.. Halls Gap!

Een dag later zijn we weer vertrokken uit Port Campbell en het was weer een drukke dag. We hebben toen veel stops gemaakt met de auto: The Arch, The Grotto, The London Bridge, Bay of Martyrs & The Bay of Islands. Veel he? Het waren allemaal van die cliffs en rotsen in de zee, maar ze waren stuk voor stuk echt onwijs gaaf en mooi om te zien. Hierna stond Warnambool op onze ‘planning’. maar omdat hier niet zo veel te beleven was zijn we door gereden naar Port Fairy voor een korte stop. Eigenlijk wilden we naar Adelaide rijden, maar we bezochten liever de kleinere plaatsjes rondom de GOR dan dat we weer een grote stad gingen bezoeken. Hierna zijn we doorgereden naar Halls Gap waar we wilden overnachten. Het was 2 uur rijden richting de bergen en de natuur onderweg is echt ontzettend mooi. Je gaat hier wat meer het binnenland in en zo zie je dus een hele andere natuur! Halls Gap heeft ons echt positief verrast. Het is best groot en je hebt hier genoeg te doen. We besloten daarom om hier nog een extra nachtje aan vast te plakken en de volgende dag de omgeving te verkennen. Als je nog geen kangoeroe was tegengekomen dan zie je ze wel in Halls Gap. Hier lopen ze in tientallen door het plaatsje. Ook in de voortuin en achtertuin grazen allemaal wilde kangoeroes tot soms wel 40 bij elkaar! In Halls Gap zijn we voor het avondeten nog even naar de Silverband Falls geweest en hebben we hier ook nog een Wallaby gespot 🙂

Ons ongeplande dagje in Halls Gap was echt een succes. We waren ontzettend blij dat we in Halls Gap zijn gebleven en niet naar Adelaide zijn gegaan. Er zijn heel veel verschillende look out points in en rondom Halls Gap, je verveelt je hier zeker niet. De eerste was de Pinnacle, het hoogste punt van Halls Gap. Het was nog een behoorlijke klim, dus mijn moeder haakte met haar hoogtevrees al af. Maar het was tof! Let wel op waar je naartoe gaat, ik was bijna verdwald op de terugweg 😉 Hierna hebben we nog wat plekken en uitzichten bezocht die je echt niet mag missen: The Balcony. The MacKenzy Falls en The Boroka Lookout. Tip: als het slecht weer is zie je echt veel minder.. zorg dus dat je op een heldere dag deze look out points gaat bezoeken. Je hebt ook nog Mount Williams, maar daar kwamen wij helaas niet meer aan toe.

Slider

Dag 6 & 7: The way back home..

Na onze tweede nacht in Halls Gap was het weer tijd om richting Sydney te rijden. We hadden uitgerekend dat we nu 2 dagen van 6 uur moesten rijden vanuit Halls Gap naar Sydney. Dat was met een tussenstop in Albury prima te doen. In Albury hadden we dit keer een ander motel geboekt en het was er deze keer iets drukker dan hiervoor. Helaas waren de winkels ook die dag al om 16.00 uur dicht. We hebben weer gegeten bij dezelfde Engelse Pub: The Bended Elbow. Het is echt een typische Engelse pub, maar daarom ook onwijs gezellig. En het eten was er echt ontzettend lekker (Fish&Chips). De volgende dag zijn we direct doorgereden naar Sydney, met nog een kleine koffiepauze tussendoor. Om 16.00 uur kwamen we weer aan in Sydney en zijn we in de avond nog even naar Bondi Beach gereden. We hebben hier onze roadtrip officieel afgesloten met een etentje in Mojos Tapas Bar.

Slider

Onze roadtrip was nog beter dan we hadden kunnen bedenken. Met enkel een Lonely Planet en een kaart in onze handen zijn we op pad gegaan. Van te voren had ik al wat informatie opgezocht van plekken en look outs die een bezoekje waard waren, maar je merkt dat je onderweg pas beslist of je wel of niet gaat. Wanneer je wil stoppen, dan stop je. En als een stadje toch wat tegenvalt, dan rijd je nog even door naar de volgende. Zo zijn wij bij toeval in Halls Gap belandt en dat was echt een leuke verassing die totaal niet op onze ‘planning’ stond. Natuurlijk heb je een beetje een route in je hoofd, maar je kunt hier altijd nog van afwijken. Wij hadden ook veel geluk dat onze dagen precies goed uitkwamen. In sommige plaatsjes heb je namelijk wat minder motels of is wat minder te beleven. We hadden daarom geluk dat we precies in Apollo Bay, Port Campbell en Halls Gap hebben overnacht. En ben je er wat eerder, zoals in Port Campbell, dan ga je alvast een accommodatie zoeken en ga je daarna nog even op je gemak op pad.

Het was heel avontuurlijk en tegenwoordig heb je steeds meer middelen en apps die een roadtrip wat makkelijker maken. Ik had toen onderweg geen internet op mijn tellie, maar via Booking.com kun je alvast checken welke motels betaalbaar en beschikbaar zijn. Daarnaast is de app MAPS.ME zeker een aanrader. Deze app kun je namelijk ook offline gebruiken en is onwijs handig om routes uit te stippelen en te volgen! Wij vonden het fijn om overdag te rijden en voor het donker een motel te boeken. En denk eraan: Tank op tijd bij en blijf opletten tijdens het rijden. Mijn moeder week af en toe eventjes naar de rechter rijbaan tijdens het afslaan.. hihi.

Een gedachte over “Roadtrip tip: Great Ocean Road in één week!