Eilandhoppen op de Seychellen!

Daar gingen we, met zijn tweetjes voor het eerst op vakantie en meteen naar de Seychellen! En ja.. het staat bekend als een honeymoon bestemming, maar er is echt niks gebeurd 😉 We hadden dit in ons hoofd, en we liepen tegen een aanbieding aan die we niet konden negeren. En dus was het spullen pakken en wegwezen: 2 weken volop genieten op de Seychellen. We hadden er voor gekozen om te gaan eilandhoppen tussen Mahe en Praslin. Op ieder eiland 5 nachten en nog een dagtour naar La Dique 🙂 We vlogen met Emirates, dus de vlucht van 13 uur en een korte tussenstop op Dubai was prima te doen.  Hieronder zal ik wat over onze ervaring vertellen op ieder eiland!

Praslin

Met het vliegtuig kwamen we vroeg in de ochtend aan op Mahe en zijn we meteen met een busje naar de haven gereden, hier konden we rond 11.00 uur de ferry pakken naar Praslin. We kozen er voor om eerst naar Praslin te gaan en daarna naar Mahe, zodat we het eind van de vakantie op ons gemakje naar het vliegveld konden gaan. De ferrytocht duurt een uurtje en is prima uit te houden in de ruime ferry. Eenmaal aangekomen op Praslin was het even wachten op de koffers en op de taxi naar het hotel. Om 13.00 uur kwamen we aan in het Oasis Hotel, echt een heerlijk hotel op loopafstand van het strand en dichtbij een bushalte. Een echte aanrader! Het is een rustig hotel met ruime kamers waarbij je een eigen terrasje hebt met uitzicht op het zwembad. Heeeeeerlijk, ontzettend luxe voor het geld dat je betaald! In de buurt heb je niet heel veel, maar met de bus ben je met een half uur in Cote Dór. Wij vonden het in ieder geval een pluspunt dat we in Grand Anse verbleven. Lekker weg van het drukke toeristische gedeelte in een heerlijk hotel en als we ergens heen wilden pakten we gewoon de bus die om het kwartier rijdt (kost 5 SEY/0,30 cent per rit).

Zo hebben we verschillende uitstapjes gedaan! De volgende dag zijn we meteen naar het natuurreservaat Vallee de Mai gegaan waar ze de bekende Coco de Mer hebben. Ik raad je aan om een gids te boeken, anders weet je echt niet waar je naar kijkt en misschien spot je nog de bijzondere Black Parrot.. Ik spotte er namelijk 2, Yess! 😉 Daarna zijn we naar de Whitetip Divers gegaan op Cote Dór om wat duiken te boeken. Cote Dór is het centrum van Praslin, maar binnen een kwartier heb je ook echt alles gezien. Cote Dór heeft de meeste hotels en wat winkels en het is de ideale plek voor een super romantische strandwandeling! De dag erna zijn we naar Anse Lazio gegaan, één van de mooiste stranden op Praslin. We hebben hier heel tof gesnorkeld en ook de tocht er naartoe was al een avontuur op zich. Wij hadden de bus gepakt naar Mont Plaisir en door de jungle gelopen naar het strand, maar je kan natuurlijk ook de taxi pakken (dat hebben we de terugweg gelukkig wel gedaan). Vanuit Praslin zijn we ook naar La Dique gegaan, maar daar vertel ik straks wat meer over.

TIP: direct naast het Oasis Hotel heb je een Creoolse Take Away genaamd Village. Hier kun je voor 9 SEY echt super lekker eten halen!! Dus je kan de Seychellen ook een tikkie budget vriendelijk doorkomen.

La Dique

La Dique! Een paradijselijk eiland waarbij iedere foto als ansichtkaart gebruikt kan worden. Wij kozen ervoor om vanuit Praslin een dagtour te boeken. La Dique is één van de kleinste eilanden van de Seychellen die bewoonbaar is en ook te bezoeken is. Alles gaat hier per fiets. En voor de liefhebber zijn er ook golfkarretjes 😉 Om 9.00 uur vertrok de ferry richting het eiland wat een klein half uurtje duurt. Eenmaal daar aangekomen krijg je een fiets toegewezen (met mand natuurlijk) en kun je direct op avontuur! Wij kregen van onze tourguide een map en een flesje water en tot 17.00 uur waren we free to go. Je kan verschillende kanten op en als je wil kun je het hele eiland zien binnen één dag. Je kan eerst naar het National Park gaan of de andere kant op. Wij gingen natuurlijk de andere kant op… even op verkenningstocht. Onderweg zie je verschillende plekken waar je kunt lunchen of een lekkere smoothie kunt drinken. Maar het allerleukst is als je de hoofdbewoner van het eiland tegenkomt: Een Landschildpad!!  Wij kwamen langs de weg 2 loslopende landschildpadden tegen en het was geweldig! Zo dichtbij was ik nog nooit geweest.

Daarna zijn we de andere kant op gereden richting het National Park en daar heb je een grote kans dat je er nog een paar ziet. Hier hebben we ook heerlijk geluncht met een buffet met natuurlijk een Creoolse Curry, love it <3 Je kan gezellig door het park heen fietsen en bij het lunchtentje kun je ook het strand bezoeken. Wij vonden ons zonnige plekje aan de kant waar we eerder waren geweest. Hier hebben we in de middag heerlijk relaxed met z’n tweeën. Je kan natuurlijk het hele eiland af fietsen, maar je moet ook echt een beetje genieten van wat het eiland te bieden heeft. Bij het strandje had je ontzettend mooie rotspartijen en kun je ook heel mooi snorkelen.. aanrader dus! Een dagtour is prima voor La Dique. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om hier een aantal nachten te verblijven en te genieten van het idyllische eiland waar alles per fiets te bezoeken is. Als je toch voor een dagtour kiest, vergeet dan geen zonnebrand, water en last but not least.. DEET! Vooral in het National Park zijn er veeeeel muggen.

Mahe

Het grootste eiland van de Seychellen is Mahe. Op dit eiland is ook het vliegveld waar je land wanneer je aankomt op de Seychellen. Dit eiland is daarom ook het meest toeristisch en is het centrum Victoria ook iets groter. Veel mensen verblijven alleen op Mahe en gaan vanuit Mahe allemaal dagtours doen naar Praslin, La Dique of Curieuse Island. Wij verbleven in Beau Vallon, een baai in het noorden van Mahe, in het Coral Strand Hotel. Een prima hotel aan het strand. Ook hier kun je makkelijk de bus pakken, maar wij raden je aan om een auto te huren! De bus was hier toch wat lastiger dan die enkele bus op Praslin die heen en weer reed.. hihi. We zijn een dagje naar de markt in Victoria geweest, een markt waar ze groente, fruit, kleding en souvenirs verkopen. Best leuk om gezien te hebben, maar verwacht er niet al te veel van. Daarna zijn we weer op zoek gegaan naar een duikcentrum in de buurt. In de buurt van het Coral Strand hotel heb je ook een kleine boulevard en ook dit strand is weer ideaal voor een strandwandeling. Verken een beetje de buurt en je komt vanzelf wat supermarkten, barretjes en wat restaurantjes tegen. Wij hebben heel gezellig gezeten bij The Boathouse en gegeten in het Indiase restaurant dat vlak naast Coral Strand ligt. Wil je echt meer zien en de omgeving verkennen, dan raad ik je echt een auto aan!

Om ook een beetje de toeristische plekken iets te vermijden hebben we dus een autootje gehuurd voor 40 euro voor 1 dag en zijn we hiermee het eiland gaan verkennen. Echt een topdag was dit! We zijn bijna het eiland rond gereden en zijn via Victoria naar het westen gereden. Even door de bergen/jungle wat slingerpaadjes (het is fijn om deze in het donker te vermijden) en dan ben je binnen een uurtje in het westen! We zijn meteen richting Cap Ternay gereden waar we onderweg wat stops hebben gemaakt. We wilden namelijk een waterval opzoeken die daar verstopt zat. Wanneer je richting de waterval rijdt wordt je al snel tegengehouden door wat jongens. Het is namelijk niet zo toeristisch en daarom ook niet zo makkelijk te bereiken. Zij willen je dan graag brengen, maar daar staat natuurlijk wel een prijsje tegenover. Wij besloten de gok te wagen en met één van die jongens mee te gaan. We liepen met z’n 3en door de jungle op weg naar de waterval.. ik had het dus noooooooooooooit zelf kunnen vinden. Onderweg liet hij nog zijn ‘gids-vaardigheden’ zien en liet hij ons kaneel proeven en lemongrass ruiken. Eenmaal aangekomen hadden we de waterval helemaal voor onszelf in de middle of nowhere! Het was echt ontzettend mooi en wat waren we toe aan een duik na die jungle tocht. We hebben die jongen uiteindelijk 3000 SEY gegeven en nog een biertje.. een ander gezin vertrouwde het niet en draaiden zich weer om toen wij uit de jungle kwamen lopen. Ik ben zelf behoorlijk voorzichtig met dit soort dingen, maar deze keer werden we er volop voor beloond. 🙂 Daarna zijn we met de auto wat verder gereden en zijn we de mooiste strandjes tegengekomen waar we de auto hebben geparkeerd aan de zijkant van de weg en lekker een privéstrandje voor onszelf. Daarna zijn we nog helemaal langs de kust naar het zuiden gereden waar we nog op een heel leuk plekje stuitte: Maria’s Rock Café & Antonio’s Art Gallery. Zeker het bezoeken waard 😉 Oja, en hier dichtbij heb je op een T-splitsing nog een winkeltje genaamd Lazare Gallery. Deze man vindt allemaal spullen op het strand en verkoopt dit of maakt hier zelf kunst van. Dennis heeft hier een heel mooi schilderij gekocht! De laatste avond zijn we nog lekker uit eten geweest en kwamen we erachter dat er naast de boulevard vlakbij het hotel nog een markt zou zijn. Hier wisten wij niet vanaf.. maar het was volop Creoolse sfeer.

Slider

Het is niet de goedkoopste bestemming, maar de Seychellen was het toch echt waard! Ik denk dat de Seychellen een beter alternatief is als honeymoon dan de Malediven. Er is hier genoeg te zien en te doen en de strandjes zijn ook zeker niet verkeerd. Van de 3 eilanden was Praslin toch echt onze favoriet 🙂 Je kan hier verschillende kleine strandjes bezoeken, wandelingen maken, duiken en dagtourtjes boeken naar omliggende eilanden. Ik raad ook echt aan om een auto te huren, zeker op het eiland Mahe. Op Praslin is er 1 buslijn waar je bijna overal kunt komen en op de overige plekken pak je een taxi. De prijzen zijn redelijk. Vooral de tours zijn natuurlijk prijzig. De passen de prijzen namelijk echt aan op het honeymoon publiek. Zorg dat je genoeg DEET meeneemt, want wij zijn behoorlijk lek gestoken! Wat betreft het weer hadden wij heel veel geluk. Wij zijn zelf begin November gegaan. Op de Seychellen zal je zeker wat korte regenbuitjes krijgen, maar die duren maar een kwartier of half uur waarna er weer volop zon schijnt. December en Januari staan bekend om de natste maanden waar je echt een hele dag regen kunt krijgen. Maar weinig mensen zijn bekend met de Seychellen of denken eerder aan de Malediven, maar het is een ontzettend mooie eilandengroep waar je genoeg te beleven hebt en zelf nog een beetje op avontuur kan gaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over onze duiken! Je hebt hier namelijk ontelbaar veel plekken waar je kunt duiken.. Denk aan: Dragon’s Teeth, Brissare Rocks, Fisherman’s Cove, Twin Barges Wreck etc. Heb je hier nog vragen over, dan hoor ik het heel graag!

2 gedachten over “Eilandhoppen op de Seychellen!