Hiken naar Machu Picchu via De Salkantay Trail

Toen ik had besloten om te gaan backpacken door Zuid Amerika stond er één ding vanzelfsprekend bovenaan mijn bucketlist: De Machu Picchu. Als je naar Peru gaat, staat deze plek bij iedereen wel bovenaan de lijst. Een bijzondere plek waar je geweest moet zijn als je Cusco bezoekt. Hoe toeristisch het ook is, je moet het met eigen ogen zien. Maar niet alleen de plek Machu Picchu is bijzonder, ook de hike er naartoe is een hele ervaring. De meest bekende route is dan ook de Inca Trail. Het bekende pad dat de Inca’s vroeger aflegden richting Machu Picchu, een route door de geschiedenis. Om deze route ‘bijzonder’ te houden zijn er maar een aantal permits beschikbaar, maar 500 per dag. Je moet echt een paar maanden van te voren je permit boeken. Toen we de permits wilden boeken waren er nog een paar over, maar geloof het of niet, ik greep echt nét mis… Ik kon wel janken. Ik had mijn zinnen zo op de Inca Trail gezet. Niet alleen de Machu Picchu, maar ook vooral de Inca Trail stond op mijn bucketlist. Er was niks meer aan te doen, want ik kon niet eerder of later. Ik kreeg wel wat alternatieve routes aangeboden, namelijk de Lares Trek, een trek van 3 dagen en de Salkantay Trail, een trekking van 5 dagen. Ik koos voor de laatste, De Salkantay Trail,  en dit was één van de beste keuzes geweest die ik had kunnen maken.

In deze blog vertel ik je alles over de Salkantay Trail. Ik heb nog nooit zo’n toffe en bijzondere hike gemaakt. En eigenlijk wordt deze route heel erg onderschat. Na het lezen van mijn blog hoop ik dat ik je heb kunnen overtuigen 🙂

*Sorry voor de matige foto’s, ik had graag meer diverse en kwalitatieve foto’s willen laten zien, maar mijn telefoon is kort na deze hike gestolen… 🙁  Gelukkig heb ik nog wel de foto’s van de mooiste plekken!

The Salkantay Trail

De Salkantay Trail wordt ook wel gezien als de zwaarste route naar de Machu Picchu, het voelde dan ook als een extra overwinning toen we de 5e dag op Machu Picchu stonden. De hike heeft een paar zware stukken die erg stijl zijn, maar vergeet niet dat de lange dalingen daarna soms ook behoorlijk killing zijn voor je voeten. Vooral dag 2 is het zwaarst. Bespaar dus niet op je hiking schoenen, want die ga je nodig hebben tijdens deze trekking. 😉

Je kan de route al op voorhand boeken, maar ik raad aan dit gewoon in Cusco zelf te boeken. Het is namelijk veel goedkoper om direct bij deze tours te boeken aangezien er dan geen fee naar een tussenpersoon gaat. En er zijn vaak wel genoeg plekken over. Ik heb mijn tour geboekt bij ‘Dos Manos’ voor 250 dollar en alles was geregeld. De andere organisaties zagen er ook prima uit, maar vaak overnachten de verschillende tours gewoon op dezelfde locatie.

De Salkantay wordt zo genoemd, omdat de hike je langs de bekende Salkantay berg leidt van 6.271 meter hoog. Die zie je uiteindelijk ook tijdens je route en dat moment is echt wow. Je moet op voorhand wel een goede selectie maken van je spullen, want je mag maar 5 kg meenemen. De paarden dragen de 5 kg. backpacks, dus ze zijn erg streng met het gewicht.

Overnachtingen

De overnachtingen waren, heel typisch, in tenten. Ik ben nooit zo van het kamperen geweest, maar dit maakte de hike toch echt veel leuker. Onze tourguides zorgden ervoor dat de tenten al waren opgezet als we aankwamen, zodat we meteen konden neerploffen. De ene keer was dat in een weide naast een grote stal, de andere keer was dat midden in de jungle bij een huisje en de andere keer zaten we weer in een soort huisje (de enige met bed). Het is een simpele tent met kleine matrasjes. Je kan namelijk aangeven of je je eigen matras/slaapzak wil meenemen of dat je die spullen wil bestellen. Aangezien ik niet 3 maanden met een matje/slaapzak rondloop heb ik de spullen extra bijgeboekt.

Ontbijt, lunch en avondeten worden geregeld en je wordt iedere ochtend wakker gemaakt door je persoonlijke wekker met, niet te vergeten, warme coca thee 🙂 Speciaal voor de hoogte, maar het maakt je ook meteen warm want het kan in de ochtend nog best fris zijn. Vooral de nachten zijn soms behoorlijk koud. Houd er rekening mee dat douches niet vanzelfsprekend zijn. Op één locatie hadden we een douche, maar hier moest je voor betalen (niet veel, maar je probeert als backpacker toch een beetje te sparen) en aangezien je de volgende dag na 1 uur hiken alweer helemaal bezweet en vies bent, heeft het weinig nut. Je hebt 4 overnachtingen, waarvan 3 in de tent tijdens de hike en de vierde nacht in een hostel in Aquas Calientes. Ik reisde alleen en kreeg een privékamer.. met douche.. en een heerlijk bed. Het was de lekkerste 5 uur slaap die ik had gehad na 4 dagen hiken <3

De Route

Ik had de hike voor geen goud willen missen. Ik heb stukken samen met anderen gelopen en ik heb soms een uur in m’n uppie afgelegd. Het was soms afzien, maar ook genieten. Vergeet vooral niet om je heen te kijken, want je komt de mooiste uitzichten en plekken tegen. Van een gortdroge zanderige omgeving tot weilanden, jungle, bergpaden, stijle hellingen en wijde groenlandschappen. Ik ben nooit echt van het hiken geweest, maar ik kwam soms echt helemaal tot rust. Het was echt ultiem genieten en een tikkie afzien. Hier alvast een kleine indruk van de route:

• Dag 1:
    De eerste dag werden we om 4.30 opgehaald bij het hostel en begonnen we om 9.00 uur aan de hike. Eerst worden al je spullen gewogen en gecheckt en krijg je uitleg over de tour. Tip: Koop een wandelstok!! Ik had er tenminste tot het eind heel veel aan 😉 Je begint de hike vanaf Mollepata om vervolgens 3 uur (begint stijl) te wandelen tot de lunch. Daarna begint het tweede deel van 4 uur en dan zie je al meteen de besneeuwde bergtop in de verte van Nevado Humantay: WAUW! Het kamp Soraypamapa (3.500m) lag in een dalletje en we kregen de optie om nog richting een hogere lagune te hiken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, maar dat was stijler, langer en pittiger dan ik dacht.. maar zoals je natuurlijk al verwacht: Het was het helemaal waard! En dat zal iedere stap zijn die je maakt tijdens deze hike 🙂
  • Dag 2:
    Zoals ik al eerder zei wordt de 2e dag de zwaarste dag genoemd, en dat is het ook. Hierna is alles appeltje eitje vergeleken met dag 2. Je begint de dag meteen met het omhoog klimmen en ook door de hoogte is het pittig, dus drink je ochtend-coca-thee!! Je klimt tot de hoogste piek van je hike: 4.600 meter, het kan dus best fris zijn. Dit is één van de gaafste stops van de hike!! Hierna ga je alleen maar afdalen en ga je van berglandschap naar de jungle. Na 8 uur afdalen, met tussenstop, arriveer je bij Collpabamba (3.200m), een kamp midden in de jungle en geloof me, je bent blij als je eindelijk kan zitten!!
  • Dag 3:
    De derde dag wordt dus minder zwaar, maar je gaat ook op pad met een missie.. Je hebt namelijk bij het volgende kamp, genaamd La Playa, de optie om de Hot Springs te bezoeken. Na 2 dagen afzien wil je niks liever dan een Hot Spring om je zo licht als een veertje te voelen. Terwijl ik dit schrijf herinner ik mij de eerste stap in het water.. Goddelijk. Je gaat deze dag ongeveer 5 uur hiken, vooral naar beneden. Deze hike heeft veel smalle paden en gaat door de jungle. Als je in La Playa aankomt ga je je snel omkleden en pak je met de hele groep de bus.
  • Dag 4:
    Deze dag is de laatste echte hiking dag en vertrek je richting het bekende Aquas Calientes, de plek waar je verblijft als je Machu Picchu bezoekt. Onze gids gaf ons de keus om 3 uur te gaan hiken OF voor 100 SOL te gaan ziplinen door de Andes.. Dat hoefde je geen 2e keer aan mij te vragen. We werden naar een plek gebracht waar 5 ziplines op ons stonden te wachten. Superspannend en supergaaf! Een leuke afwisseling van het hiken en je bespaart weer 3 uur 😉 Daarna is het nog een paar uurtjes hiken waarbij je tussen twee hooggebergtes loopt en je op een gegeven moment vanaf beneden een stukje Machu Picchu kunt spotten (echt!). Je volgt een route langs het spoor waar zo nu en dan de trein langskomt richting Aquas Calientes. Een heerlijke route door de natuur. De laatste kilometers moet je wel je eigen backpack dragen, maar als je weet dat er aan het eind een heerlijk hostel op je staat te wachten, is dat een zorg minder.
  • Dag 5:
    Het is zo ver, het is de laatste dag en dat betekend dat je eindelijk richting de Machu Picchu gaat. Yess!!! Al dat hiken is niet voor niks geweest en je mag eindelijk weer een bucketlist item afvinken 😉 Maar, dan moet je wel vroeg je nest uit! (Als je tenminste vroeg bij de Machu Picchu wilt zijn). Je kan kiezen om naar boven te hiken via de trap of de eerste bus te pakken. Je gaat natuurlijk niet het laatste stukje naar Machu Picchu met de bus als je 4 dagen zwaar hebt gehiked. Voor de echte ervaring neem je de trap! Machu Picchu opent om 06.00 uur rond zonsondergang en om daar rond die tijd te zijn moet je om 4.00 voor de ingang van de trap staan. Het hek gaat open, verstand op nul (vergeet vooral je zaklamp/hoofdlamp niet) en go with the flow. Eenmaal binnen is het volop genieten van het meest bijzondere plekje van Peru. Een echt wereldwonder! We kregen nog een tour van 1,5-2 uur en daarna mocht je zo lang blijven als je wil. Ik had nog een ticket naar de berg Montaña, maar dat was iets te veel van het goede. Eind van de dag had ik de trein terug naar Cusco en lag ik het eind van de dag weer heerlijk in mijn bedje 🙂

Tip: Vergeet geen stempel in je paspoort te laten zetten! Ik ben er nog steeds super trots op! 😉

Wat moet je meenemen?

• Hiking Schoenen!
  • Water
  • Windjas
  • Sjaal
  • Warme thermokleding (vooral voor ‘s nachts)
  • Haarband/Muts
  • Bikini
  • Toitletpapier/zakdoekjes
  • Een paar energyrepen
  • Last but not least.. Wandelstok (Ik had er heel veel aan en heb hem tot het eind gebruikt)

Ik had totaal geen spijt van de Salkantay Trail, ik was juist blij dat ik deze route heb gelopen en niet de Inca Trail. Aangezien de Inca Trail erg smal is, loop je elkaar snel in de weg, ook al zijn er maar 400 permits. Het is dus (gek genoeg) drukker op de Inca Trail, dan op de andere routes. Omdat het ook de zwaarste hike is, is het een hele overwinning als je uiteindelijk op de top staat. Je komt helemaal tot rust tijdens deze hike en je valt van de ene verbazing in de andere. Als ik opnieuw zou kunnen kiezen, zou ik weer voor de Salkantay gaan. Ik hoop dan ook dat je na het lezen van deze blog de Salkantay Trail overweegt om de echte hike ervaring richting Machu Picchu te beleven. Dankzij mijn geweldige gidsen was dit één van de gaafste ervaringen die ik ooit heb gedaan. Ben je nog niet overtuigd en twijfel je? Stuur mij maar een berichtje en dan hoor ik wel hoe het was als je na 5 dagen weer (moe maar voldaan) terug bent 😉